Městský rozvoj v pasivním standardu

Bahnstadt je největší sídliště na světě, které je postaveno výhradně z pasivních domů. Od bytů a pracovišť, obchodů, školek a škol až po požární stanici a kino – vše je postaveno v souladu s pasivními principy šetrnými ke klimatu.

Revitalizovaná plocha brownfields
Bahnstadt je postaven na místě bývalého nákladního skladu a na pozemku dříve používaném americkou armádou na jihozápadě centrálního Heidelbergu.

100% udržitelný
Veškerá energie a teplo jsou dodávány výhradně z obnovitelných zdrojů energie.
Všechny budovy v nové čtvrti jsou postaveny v souladu s přísnými standardy energetické účinnosti „pasivního domu“. Energetické požadavky na vlastnosti navržené tímto způsobem jsou o 50-80% nižší než u konvenčních typů obytných budov. Studované obytné budovy vyžadují v průměru jen 54 kilowatthodin na metr čtvereční/rok dálkového vytápění pro všechna využití (vytápění, horká voda, distribuce a ztráty při skladování) – to je velmi slušná uhlíková stopa.

Zbývající požadavky na teplo a energii pokrývá zařízení na kombinovanou výrobu tepla a elektřiny v sousední čtvrti Pfaffengrund, které zásobuje Bahnstadt dálkovým vytápěním ze 100% obnovitelné energie. To prospívá nejen životnímu prostředí, ale také obyvatelům pasivních domů: do značné míry se jich nedotýká kolísání cen energie. Všechny domácnosti v Bahnstadtu jsou také vybaveny inteligentními elektroměry ke zlepšení energetické účinnosti; tyto poskytují neustálé aktualizace spotřeby energie a vznikajících nákladů.

Další součástí energetické účinnosti a udržitelnosti je koncept veřejného osvětlení v nové čtvrti. LED lampy a systém dálkového ovládání, který umožňuje přizpůsobení osvětlení skutečným požadavkům, zajišťují v této oblasti také poměrně nízkou spotřebu energie.

Cesta kolem na kole
Jízdní kolo je vozidlo Heidelberčanů. Proto město rychle rozšiřuje stávajících 120 km cyklostezek – a to i v Bahnstadtu, kde mají být vytvořeny 3,5 km cyklostezek. Již existuje řada cyklotras a pěších stezek, které spojují novou čtvrť s ostatními částmi města, a cyklisté se mohou dostat do centra města přibližně za deset minut.

Zdroj: Energy Cities